ОСНОВНІ АСПЕКТИ ПЕНСІЙНОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ
Олешківське об'єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області повідомляє ОСНОВНІ АСПЕКТИ ПЕНСІЙНОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ
ОСУЧАСНЕННЯ ПЕНСІЙ
Складовою частиною пенсійної реформи є обов'язкове осучаснення пенсій, тобто їх перерахунок відповідно до зростання середньої заробітної плати з якої сплачуються внески (спеціального показника, що використовується при обчисленні пенсій).
З 1 жовтня 2017 року заплановано перерахувати раніше призначені пенсії із використанням показника середньої заробітної плати на рівні 3 764,40 грн. Цей показник застосовується для обчислення пенсій, що призначаються в 2017 році (середній розмір заробітної плати за 2014, 2015 та 2016 роки).
Зараз розміри пенсій в залежності від року призначення відрізняються більше ніж у 3 рази. Простий приклад: шахтар із страховим стажем понад 46 років. Якщо такому працівнику пенсія була призначена у 2008 році, він отримує 3311,87грн. Якщо ж такий працівник вийшов на пенсію у 2016 році – 8446,21 грн.
Чому це відбувається? Пенсія українців залежить від трьох показників: зарплати працівника, стажу та показника середньої заробітної плати по Україні, який застосовується при обчисленні пенсії. Середня зарплата зростає з кожним роком, тому пенсії українців повинні “осучаснюватись”. Однак останній раз таке “осучаснення” відбулося в 2012-му році, але із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік (1197,91грн.). За цей час середня зарплата по Україні, яка застосовується при обчисленні пенсії, зросла до 3764,4 грн., або більше ніж в 3 рази. В результаті 2/3 пенсій навіть не досягають розміру прожиткового мінімуму. Перерахунок пенсій, який пропонує уряд, ліквідує цей дисбаланс.
При перерахунку пенсій пропонується застосовувати відсоток вартості одного року страхового стажу 1,0.
З жовтня 2008 року при перерахунку пенсій законодавство передбачає застосування показника 1,35%. Однак жодного разу цей показник для всіх пенсіонерів в повній мірі не застосовувався. Та головне, що нинішня зміна (тобто зменшення цього показника) жодним чином не погіршує, а навпаки, у більшості випадків покращує умови перегляду пенсій для тих, хто зараз перебуває на заслуженому відпочинку. Кінцева сума перерахованої пенсії залежить від двох показників – вартості страхового стажу і показника середньої заробітної плати. Зменшуючи коефіцієнт, уряд одночасно пропонує підвищити розмір середньої заробітної плати, який використовується при обчисленні пенсій. Він буде однаковим для пенсіонерів, яким нараховується пенсія в цьому році і тим, кому вона перераховується (тобто для тих, хто вже перебуває на заслуженому відпочинку).
У результаті пенсії будуть перераховані, тобто підвищені, у близько 5,6 мільйонів українців (всього в Україні 11,9 мільйона пенсіонерів). Частина пенсіонерів після "осучаснення" будуть отримувати вдвічі більше.
Розподіл пенсіонерів за розмірами підвищень пенсій у разі осучаснення
Розмір підвищення (грн.) |
Зарплата для розрахунку пенсій до 3764, 40 грн |
Чисельність (тис. осіб) |
|
До 200 |
1308,1 |
200,01 – 500 |
1208,9 |
500,01- 1000 |
1993,6 |
Понад 1000 |
1109,7 |
Всього |
5620,3 |
Надалі базовий показник зарплати для розрахунку пенсій буде автоматично збільшуватися за ставкою, що становитиме щонайменше ½ від темпів росту середньої зарплати по Україні. З 1 січня 2018 року мінімальна пенсія становитиме 40 % від мінімальної зарплати.
Окрім цього, уряд пропонує вже з 1 жовтня,а не з 1 грудня, як передбачає бюджетний закон, переглянути мінімальну пенсію – вона зросте до 1 373 грн. В результаті зростання виплат цьогоріч торкнеться майже 9 млн з-поміж 11,9 млн пенсіонерів.
Також з жовтня цього року уряд пропонує скасувати 15-відсоткове зниження пенсій працюючим пенсіонерам. Із 2,3 млн. працюючих пенсіонерів зараз пенсії знижуються у 494 тис. Уряд пропонує, щоб ті, хто працює, отримували заробітну платню і пенсію у повному обсязі.
ПРАВИЛА ПРИЗНАЧЕННЯ ПЕНСІЙ
Чинна система призначення пенсій потребує вдосконалення. Оскільки існуючі в ній недоліки вже призвели до серйозних проблем. По-перше, це критичне для пенсійної системи співвідношення пенсіонерів і тих, хто має їх утримувати. На сьогодні в Україні нараховується близько 26,3 млн осіб працездатного віку. З них зайняті лише 16,2 млн, а внески до Пенсійного фонду сплачує ще менша кількість. В результаті лише 12,8 млн застрахованих осіб утримують 12 млн. нинішніх пенсіонерів. По-друге, Пенсійний фонд не має належних ресурсів для того, аби забезпечити гідний рівень пенсій. У 67% (8 млн.) пенсіонерів розмір страхової пенсії - на рівні прожиткового мінімуму. По-третє, нині нівельовано залежність розміру пенсії від сплачених внесків.
Тому головна мета реформи чинної солідарної системи пенсійного забезпечення – стимулювати працююче населення до сплати єдиного внеску із легальної заробітної плати та визначити внутрішні джерела для того, аби солідарна система була самодостатньою.
Пенсія за віком в 60 років
Пенсія за віком у 60 років буде призначатися за наявності страхового стажу 25 років. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу буде збільшуватись на 1 рік. І в 2028 році, аби отримати пенсію за віком, необхідно буде мати 35 років страхового стажу.
Для стимулювання продовження роботи після досягнення пенсійного віку пропонується залишити чинну систему доплати (бонусу) за більш пізній вихід на пенсію – 0,5% від нарахованої пенсії за кожен додатковий місяць страхового стажу (або 6% за рік). У випадку ж виходу на пенсію з відстрочкою понад 5 років такий бонус становитиме 0,75% від нарахованої пенсії за кожен місяць страхового стажу після досягнення 60-річного віку (або 9% за рік)
Якщо в 60-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона має право обрати – допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 60 до 63 років.
Ці правила діятимуть з врахуванням перехідного періоду підвищення пенсійного віку жінкам
Пенсія за віком в 63 роки
У 63 роки пенсія за віком, як для чоловіків, так і для жінок, призначатиметься у разі наявності страхового стажу тривалістю від 15 до 25 років. Кожні 12 місяців вимога до кількості страхового стажу збільшуватиметься на 1 рік до досягнення в 2028 році 25 - 35 років страхового стажу.
Якщо в 63-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона має право обрати – допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 63 до 65 років.
Пенсія за віком в 65 років
Починаючи з 1 січня 2019 року, особи в яких страховий стаж складатиме 15 років, пенсія за віком призначатиметься в 65 років.
Особи, в яких відсутній страховий стаж (загальний) тривалістю 15 років, матимуть право на призначення державної соціальної допомоги, після досягнення 65 років за сукупним доходом сім’ї.
КОМПЕНСАЦІЯ СТРАХОВОГО СТАЖУ
Якщо у особи, яка претендує на пенсію за віком, немає достатньої кількості років страхового стражу, вона має право його компенсувати. Обмежень щодо кількості років стажу, які може компенсувати особа становитиме 5 років. Сума, яку необхідно сплатити, вираховується так:
Чому доцільно компенсувати страховий стаж, якщо існуючого не вистачає для призначення пенсії, а не витрачати відкладені гроші? Пенсія за віком призначається по життєво. Тобто, сплачена сума може бути значно меншою, ніж гроші, які доведеться витрачати на своє утримання самостійно.
Чому доцільно компенсувати страховий стаж якомога раніше?
Щороку сума, яку потрібно буде сплатити за кожний куплений рік страхового стражу буде збільшуватись відповідно до зростання мінімальної заробітної плати.
СПЕЦІАЛЬНІ РЕЖИМИ ПЕНСІЙ
Нині у системі пенсійного забезпечення України, крім страхових пенсій, існує ще один вид пенсійних виплат – так звані спеціальні пенсії. Право на них, а також порядок призначення і виплати визначаються окремими законами. Зокрема, право на спеціальні пенсії мають депутати, державні службовці, судді, прокурори, службовці органів місцевого самоврядування, науковці. Спеціальні пенсії, як правило, виплачуються у підвищеному розмірі порівняно зі страховими пенсіями.
Свого часу така система запроваджувалася, як своєрідна компенсація за низький рівень заробітної плати у відповідних категорій працівників. Однак з моменту запровадження спеціальних пенсій умови оплати праці таких працівників значно покращилися. Тож, відповідно, логічним кроком є скасування і чинних привілеїв у призначенні пенсій. Зокрема, після підвищення заробітної плати суддям, державним службовцям цілком логічним виглядає питання ліквідації інших пільг і перехід до загальних страхових принципів. Тому уряд пропонує запровадити єдині підходи до призначення пенсій, коли враховується не професія, а лише рівень заробітної плати і страховий стаж.
Спеціальні пенсії, які вже призначені, будуть виплачуватися і надалі. Зміни стосуватимуться лише пенсіонерів, які виходитимуть на пенсію після набрання чинності відповідного закону.